ZwangerFit

Fit zijn en blijven tijdens en na je zwangerschap!

 

Dit is een motto dat veel zwangere vrouwen zal aanspreken. Speciaal voor hen is de cursus ZwangerFit ontwikkeld. Onder begeleiding van een daartoe opgeleide ZwangerFit® docent kunnen zwangere vrouwen op een leuke en verantwoorde manier sporten.

Instromen kan vanaf 16 weken zwangerschap.  Fitness wordt gecombineerd met ervaringen uit de zwangerschapsgym. Door te trainen zorg je dat je, je conditie behoudt en kun je bekken- en bekkenbodemspieren preventief oefenen. Ook wordt ingegaan op functie en eventuele problemen  in bekken, bekkenbodemgebied en/of houdings en bewegingsapparaat.

Daarnaast biedt de cursus uitleg over de lichamelijke veranderingen tijdens de zwangerschap met betrekking tot belasting en belastbaarheid, voorbereiding op de bevalling en de periode erna.

 

Opbouw van de lessen

De actieve lessen ZwangerFit zijn verdeeld in 3 blokken:

·         Warming up en lichte fitheidtraining ter verbetering van de conditie

·         Verbetering of behoud van kracht en coördinatie van verschillende spieren

·         Cooling down waarin aandacht voor ontspannings- en ademhalingsoefeningen

 

Er wordt gebruik gemaakt van fitnessapparatuur en oefenmaterialen.

Tevens bevat de cursus een aantal blokken theorie.

 

MoederFit

Als vervolg op de ZwangerFit kan vanaf 4 tot 6 weken na de bevalling worden ingestroomd in de MoederFitcursus, waarin je actief werkt aan het herstel van je lichaam na de bevalling ter verbetering van je conditie. Ook hier wordt veel aandacht besteed aan stabilisatie, bekken en bekkenbodemoefeningen.